FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/08/2012

Angående makars skulder vid den enes bortgång

Hej, Min mors man gick bort för ett tag sedan och jag har en fråga angående vad som händer med deras gemensamma skulder på bolånet. De var gifta men inget testamente som reglerar banklån har upprättats. Tar min mor automatiskt över sin makes skulder efter dödsfallet eller avskrivs hennes makes del och hon har kvar sin del? Enligt 1 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB) råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder.

Lawline svarar

Hej, Det stämmer det du skriver om att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Dock gäller detta endast under tiden som makarna är gifta – när ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom och skulder fördelas genom en bodelning. I äktenskapsbalkens (ÄktB) 1 kap. 5 § föreskrivs nämligen att ett äktenskap upplöses genom den ena makens död eller genom äktenskapsskillnad och i samma lags 9 kap. 1 § stadgas att en bodelning ska göras vid ett äktenskaps upplösande. Vid en bodelning ska makarnas gemensamma egendom läggas ihop och delas lika mellan dem. Vidare gäller om makars skulder att dessa ska avräknas ifrån värdet på vardera makens egendom innan makarnas respektive egendom läggs ihop och fördelas lika mellan dem. När den ena makens skulder avräknats ifrån dennes egendom ska alltså det som eventuellt blir över läggas ihop med den andra makens egendom (som också reducerats genom avräkning av dennes skulder). När båda makarnas egendom slagits ihop ska den delas lika mellan dem. Detta framgår av 11 kap. 2 § ÄktB. Din mor får således behålla sin del som tillfaller henne efter bodelningen. Sedan ärver hon förmodligen också sin mans del i bodelningen (under förutsättning att han inte efterlämnar egna barn vid sidan om äktenskapet som utkräver sitt arv efter sin far, se ärvdabalkens 3 kap. 1 §). Den kan vara så att din mors mans skulder överstiger hans tillgångar och att han således inte har någonting att tillföra bodelningen. Din mor kommer dock aldrig att med egna medel tvingas täcka sådana skulder som överstiger hennes makes tillgångar. Äktenskapsbalken hittas här: https://lagen.nu/1987:230 Och ärvdabalken här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare