FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/08/2012

Hur bodelning går till med egendom som utgör både giftorättsgods och enskild egendom

Hej! En gift person har en stor förmögenhet villkorad som enskild egendom eller vad som kommer i dess ställe. Personen köper ett hus och betalar hela själv kontant men båda makarna står som ägare till huset. Hur mycket får maken som inte bidragit efter en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej! Vid den bodelning som ska göras mellan makarna vid skilsmässan ska vardera makes tillgångar respektive skulder tas upp, under förutsättning att det utgör giftorättsgods (10 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB)). Som jag uppfattar din fråga är egendomen enskild genom ett villkor från "tredje man", dvs. inte enskild egendom på grund av äktenskapsförord. Egendom som är enskild till följd av ett villkor från tredje man kan överföras på den andre maken genom en vanlig överlåtelse, som t.ex. köp, byte eller gåva, under förutsättning att det inte också finns ett villkor om att egendomen inte får överlåtas. Som jag uppfattar din fråga finns inte något sådant överlåtelseförbud. För enkelhetens skull kommer jag nedan att benämna den make som betalat huset för make nr 1, och den make som inte har betalat något för huset för make nr 2. Eftersom villkoret i ditt fall även anger att det som träder istället för den ursprungliga egendomen ska vara enskild så blir huset när det köps för den enskilda egendomen även det enskild egendom. Men då make nr 2 också står som ägare till huset kan det anses som en gåva till make nr 2 och make nr 2:s del av huset utgör då en tillgång hos make nr 2. När makarna då ska genomföra bodelningen kommer, om inte makarna har gjort make nr 2:s del till enskild egendom genom äktenskapsförord, make nr 2:s del att ingå i bodelningen då den delen utgör giftorättsgods (7 kap. 1 § & 10 kap. 1 § ÄktB). Men make nr 1:s del kommer fortfarande att utgöra enskild egendom och således inte ingå i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB). Det betyder alltså att make nr 1 kommer att ha rätt till halva värdet av make nr 2:s del i huset, medan make nr 2 inte har någon rätt till något värde av den delen av huset som ägs av make nr 1, eftersom den delen lämnas utanför bodelningen. Make nr 2 har alltså rätt till halva värdet av sin del i huset (11 kap. 3 § ÄktB). Länk till ÄktB: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare