FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/08/2012

Fullmakt för att förvalta dödsboet

Jag har en fråga. En fullmakt behövs för att jag ska få företräda dödsboet efter min sambo. Jag kommer bla behöva den fullmakten för att kunna lösa in en utbetalningsavi som kommer i hans namn för att betala fakturan från Fonus. Hur utformar jag denna fullmakt? Jag har fått information från Transportstyrelsen att i och med att han inte var gift så kan hans föräldrar ge mig fullmakt att företräda dödsboet, stämmer detta? Då ingen dödsboanmälan har hunnits skickas in ännu så finns det ju inget registrerat hos Skatteverket att det verkligen är jag som är dödsbodelägare nämligen.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Till att börja med kan konstateras att det i första hand är dödsbodelägarna gemensamt som handhar dödsboet, se ärvdabalken (ÄB) 18:1. Jag har uppfattat din fråga som att din sambo inte hade några barn. Detta betyder, som du skriver, att föräldrarna är dödsbodelägare. Som sambo är du inte dödsbodelägare om du inte har begärt bodelning. Föräldrarna kan upprätta en varsin fullmakt som ger dig tillåtelse att vårda dödsboet. Fullmakten skulle t.ex. kunna se ut så här: "Härmed ger jag, [förälderns namn och personnr] i egenskap av dödsbodelägare till [avlidnes namn och personnr] dödsbo, fullmakt till [ditt namn och personnr] att vårda dödsboet för min räkning. [Ort och datum samt underskrift]" Viktigt är att båda föräldrarna har lämnat en sådan fullmakt till dig, som du i sin tur kan visa upp för banken. Eftersom en dödsboanmälan inte har skickats in ännu, kommer banken troligtvis vilja se ett dödsfallsintyg med släktutredning från Skatteverket för att kunna se vilka efterlevande som din sambo har. Ett annat alternativ är att du betalar begravningsräkningen för egna medel. I sådant fall får du en fordran mot dödsboet. Tänk på att andra räkningar än begravningskostnader inte får betalas förrän dödsboanmälan är klar. Om det inte finns tillräckligt med tillgångar kvar efter begravningsfakturan har betalats kommer skulderna att avskrivas. Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning,
Rådgivare