FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/08/2012

Hävning av köp

Hej Jag sålde en unghäst med uppsittningsproblem ( var spänd, trippig vid uppsittning och första minuterna man red) Var noga med att berätta detta för köparen som också fick se film på detta innan köparen hoppade upp och provred. Pricet var reducerat pga av hästens beteende i ridningen. Jag berättade också att jag inte kände mig trygg på hästen. Hon var nöjd efter provridning och köpte hästen utan rätt till öppet köp. ca 1 månad efter köpet blir hästens beteende i ridningen värre och börjar bocka. Hon vill då häva köpet. vilket jag inte går med på. Hon kontaktar advokat och kräver att häva köpet , köpesumman tillbaka. Jag går fortfarande inte med på att köpet ska gå åter. Nu har hon sålt hästen vidare. Kan hon kräva mig på något/stämma mig då? Jag sålde hästen som privatperson.

Lawline svarar

Hej! Eftersom köparen i sin tur har sålt hästen vidare har personen i fråga ingen rätt att häva, hävning innebär ju att prestationerna återgår och om personen har sålt hästen vidare har ju denna ingen häst att lämna tillbaka, så hon kan alltså inte kräva dig på något. Jag tänkte ändå förklara rättsläget för det som gäller vid en hävning, om det inte varit så att hon sålt hästen vidare. Eftersom du som säljare är privatperson blir Köplagen tillämplig. Denna lag är dock dispositiv vilket i vanlig svenska innebär att den bara gäller för saker som ni *inte* avtalat om. Vad jag förstår har ni enbart avtalat om att det inte ska vara "öppet köpt". Öppet köp är ett begrepp som innebär att man kan lämna tillbaka varan oavsett fel eller liknande helt enkelt för att man ändrat sig, det är alltså inte samma sak som att kräva en hävning, jag anser därför inte att ni avtalat om vad som ska gälla för det fall att det var något fel på hästen, därmed blir Köplagens bestämmelser tillämpliga. Enligt 39 § får köparen då häva köpet om det rör sig om ett avtalsbrott som dessutom är väsentligt för denne och du som säljare insåg eller borde ha insett att det rörde sig om ett väsentligt avtalsbrott. Rätten att häva går dock förlorad om man som köpare inte medellar att man tänker häva inom skälig tid från att det man märkt felet. Det svåra i det här fallet är att avgöra vad som är ett väsentligt avtalsbrott, t.ex. går hästen inte att rida på pga bockningen? Och dessutom blir det en svår fråga för köparen att bevisa att du hade någon vetskap kring bockningen. Det var ju dessutom så att du hade upplyst köparen om problemen med hästen. Min slutsats blir alltså att köparen hade fått svårigheter att få igenom en hävning. MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare