Inskränkningar i besittningsskyddet

Hej! Jag förvärvade tidigare i år en villa där det på tomten finns en lägenhet placerad ovanpå garaget som ligger ett 20 meter bort från huset. Lägenheten var uthyrd när vi förvärvade bostaden. Vi är nu i behov av lägenheten själva när vår familj är på väg att utökas. Kan vi använda oss av JB 46§ 6p med 3 månaders uppsägning? Hyresavtal finns ej utan fortlöper.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I denna situation är 12 kapitlet i Jordabalken tillämpligt (JB). Detta avsnitt i JB brukar även kallas för hyreslagen. Frågan gäller inskränkningar i besittningsskyddet för den nuvarande hyresgästen. Din hyresgäst är alltså skyldig att flytta om avtalet avser en lägenhet i en- eller tvåfamiljshus och hyresvärden har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta. Ett sådant intresse kan vara att ni själv skall använda lägenheten eller sälja den. För att denna punkt ska kunna användas krävs således att uthyrningen inte ingår i en affärsmässigt bedriven verksamhet. Verksamheten anses vara affärsmässig om uthyrningen går ut på att minska utgifterna för dubbelt boende, detta enligt förarbeten. Hänsyn ska tas till att det kan ta lite tid för hyresgästen att hitta ett nytt boende, tre månader anses absolut vara en skälig tid efter en tolkning av 12 kap 4 § JB. Hoppad du fått svar för dina frågor! Vänligen,
Linnea HedmanRådgivare