Preskription av borgensåtagande

Hej, Nyss kommit hem efter en utlandsvistelse på 9 år, och så dyker det in en fodran hos ett inkassobolag på en skuld som härstammar från 2002-10 ang. borgensåtagande i en bank. Har inte haft någon som helst info om detta under årens lopp. I kravet så är inte längre banken fodringsägare utan inkassobolaget. Eftersom det är inkassobolaget som är fodringsägare är det fortfarande 10 års prescribtionstid som gäller... Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Det beror först och främst på huruvida ditt borgensåtagande är en proprieborgen (såsom för egen skuld) eller en enkel borgen. Är det en proprieborgen har fordringsägarna rätt att kräva betalt av dig oavsett om låntagaren kan betala eller inte. Är det en enkel borgen måste inkassoföretaget visa att låntagaren inte kan betala innan de kan kräva dig på pengar. Är det så att inkassoföretaget har rätt att kräva betalning av dig så gäller en preskriptionstid om tio år på fordringen, är det en konsumentkredit är preskriptionstiden tre år. Banklån brukar i normalfallet utgöra s.k. löpande skuldebrev och de har i regel 10 års preskription. Preskriptionstiden räknas normalt från det borgensåtagandet skrevs. Genom att inkassoföretaget har skickat en påminnelse innan tio år har gått börjar en ny preskriptionstid att löpa, 2§ preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130). Det beror alltså på huruvida det är en konsumentkredit eller ”vanlig” fordran. Är det en konsumentkredit och du inte har fått någon påminnelse förrän efter nio år så är fordran preskriberad. Är det en s.k. vanlig fordran så räknas den påminnelse du nu fått som preskriptionsavbrott och en ny preskriptionstid om tio år börjar löpa. Reglerna om preskription gäller oavsett om banken eller inkassoföretaget är fordringsägaren, 17§ 3st. skuldebrevslagen (https://lagen.nu/1936:81).
Ingrid FaxingRådgivare