Bostadsrättsförenings ansvar vid vattenläcka

Avloppstammen i vår köksvägg läcker och föreningen måste byta ut den gren som leder till vår lägenhet. Föreningen tar fullt ansvar för reparationen av själva stammen. Däremot måste de ta sönder vår köksinredning för att komma åt att reparera stammen. Vem bär ansvaret för att återställa köksinredningen? Bakgrund: Föreningen utförde underhåll på stammarna 1999 med en reliningmetod som visat sig bristfällig. Föreningen medger att stammarna är i dåligt skick och tar därför ansvaret för stammen. Men styrelsen anser samtidigt att det är vi som ansvarar för återställandet av ytskiktet efter ingreppet. 2008 renoverade vi köket med styrelsens godkännande. Vi anser således att vi fullgjort vårt underhållsansvar. Eftersom det inte är en vattenläcka i vår lägenhet, och som inte heller vi är ansvariga för, så anser vi att det åligger föreningen att ansvara för att lägenheten återställs. Vårt försäkringsbolag hävdar att hemförsäkringen inte täcker detta då det inte är en vattenskada i lägenheten. Föreningen å sin sida (på inrådan från jurister på HSB) menar att vi ansvarar för återställande av ytskiktet efter ingreppet. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Av 7 kap 12 § 3 st. Bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614) följer att du som bostadsrättshavare ENDAST svarar för reparationer på grund av vattenledningsskada om skadan har uppkommit genom 1. din egen vårdslöshet eller försummelse, eller 2. vårdslöshet eller försummelse av a) någon som hör till ditt hushåll eller som besöker dig som gäst, b) någon annan som du har inrymt i lägenheten, eller c) någon som för din räkning utför arbete i lägenheten. Av 7 kap 12 § 2 st. samma lag följer att "Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler." I lagen finns inga undantag för ytskikt. Bostadsrättsföreningen skall betala hela reparationen ink. den skada som uppkommer genom denna. Med vänlig hälsning
Sebastian WallinRådgivare