Bostadsrättsförenings rätt att neka nya medlemmar

Kan brf styrelse neka köp av lägenhet om bara en av 2 personer ska bo i lägenheten? Båda måste stå i lägenhetskontraktet (dotter och mor) för att dotter ska få bolån i bank.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Av 2 kap. 1 § Bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614) framgår att styrelsen har rätt att vägra medlemskap (dvs möjlighet att köpa in sig i föreningen/"köpa en lägenhet") i de fall föreningens stadgar medger det. Av 2 kap. 2 § 1 st. 3 p. samma lag framgår även att sådana stadgar är utan verkan ifall de "med hänsyn till sitt innehåll eller på annat sätt är oskäligt mot den som vill vinna inträde i föreningen eller överlåta sin bostadsrätt." Man skulle även kunna tillämpa 2 kap. 2 § 1 st. 1 p. samma lag analogt eftersom att sådana stadgar i det här fallet skulle innebära att en viss förmögenhet skulle utgöra en förutsättning för inträde i föreningen. Med vänlig hälsning
Sebastian WallinRådgivare