Höjning av hyra

Hej! Hyr att hus på 5 år. Min hyresvärd skickade igår ett brev att avtalet ska sägas upp då hon vill ha huset själv. Har tagit reda på att det kan hon inte göra 3,5 år innan hyresavtalet löper ut....men nu till frågan, kan hon höja hyran hur mycket hon vill för att på d sättet försöka få bort oss? Borde väl finnas nån slags lag som ska följas?

Lawline svarar

Hej! Nej, hyresvärden kan inte höja hyran hur mycket hon vill om du motsätter dig detta. Enligt 12 kap. 54 § jordabalken ska hyresvärden skriftligen meddela dig om hon vill att hyresvillkoren ska ändras. Om ni inte kan träffa en överenskommelse har hon rätt att ansöka om ändring av villkoren hos hyresnämnden. Det blir då upp till nämnden att avgöra om den föreslagna hyran är skälig eller inte. Vid denna bedömning görs bl.a. en jämförelse med lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga, se 12 kap. 55 §. Regeln skyddar alltså dig som hyresgäst mot oskäliga hyreshöjningar. Du kan hitta bestämmelserna här: https://lagen.nu/1970:994#K12P54S1 Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare