Klandertalan kan göra testamente verkningslöst

Min farbror, änkeman och inga barn, avled i år och efterlämnar ett testamente där hela kvarlåtenskapen går till förmån till en organisation. Testamentet upprättade han för 23 år sedan tillsammans med sin fru. Vi vet att vår farbrors sista önskan var att vi brorsbarn skulle överta gården (vår farfars gård). Han har uttryckt det klart och tydligt både till oss och till andra utanför familjen. Vi har goda grunder för att anta att hans hustru var psykisk sjuk när deras testamente upprättades och att vår farbror levde under psykisk press samt att detta var hennes vilja. Hon förbjöd vår farbror att träffa oss bl.a. Vad har vi för möjligheter att få testamentet hävt?

Lawline svarar

Hej, Den möjlighet ni har till att få testamentet att bli verkningslöst är genom en klandertalan hos domstolen. Detta framgår av ärvdabalkens 14 kap. 5 §. I denna bestämmelse föreskrivs också att en sådan klandertalan måste väckas inom sex månader efter det att ni delgivits testamentet – annars har rätten att klandra gått förlorad. I ärvdabalkens 13 kap. finns de grunder på vilka ett testamente kan klandras. I detta kapitels 2 § föreskrivs det att ett testamente inte gäller om det har upprättats under påverkan av en psykisk störning. Kan det således bevisas att er farbrors fru varit psykiskt sjuk då testamentet upprättades kan testamentet ogiltigförklaras på denna grund. I samma kapitels 3 § stadgas även att då någon tvingat testator att upprätta testamente eller då någon förmått testator därtill genom ”missbruk av hans oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning” kan testamentet också anses vara utan verkan. Det måste dock kunna visas att er farbror blivit tvingad till upprättandet av testamentet. Ärvdabalken hittas här: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Elin SjörénRådgivare