FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/07/2012

Återbetalningskrav pga förtida uppsägning

Hej! Företaget som jag jobbar på har ett avtal som man signerar om man ska gå en utbildning. Där står att man blir återbetalningsskyldig om man säger upp sig själv eller blir uppsagd inom 12 månader. Jag har bara sett avtal där man blir återbetalningsskyldig om man själv säger upp sig tidigare och undrar om företaget har rätt att kräva att man betalar tillbaka även om det är företaget som säger upp en? Skulle gärna vilja veta svaret snarast möjligt,med laghänvisning. Tack på förhand! Annelie

Lawline svarar

Hej och tack för en intressant fråga som berör en ganska omtvistad fråga. Du har helt rätt att en person som själv säger upp sig kan bli skyldig att återbetala eventuella utbildningskostnader. Detta har avgjorts i ett fall från Arbetsdomstolen (AD 1991 nr 38 som handlade om att en stridspilot sagt upp sig i förtid) vari rätten stadgar: "En annan typ av avtal som åtminstone under vissa förutsättningar synes böra godtas är avtal om skyldighet för arbetstagaren att kvarstanna i anställningen viss tid som motprestation när arbetsgivaren bekostar arbetstagarens utbildning. Ett sådant avtal synes kunna förenas med viss skyldighet för arbetstagaren att återbetala kostnaden om han eller hon lämnar anställningen i förtid." I citatet ovan görs ingen skillnad hur anställningen upphör; det vill säga om personen i fråga blir uppsagd eller säger upp sig själv. Det är däremot rimligt att anta att du inte blir återbetalningsskyldig om du blir uppsagd i förtid på grund av till exempel ekonomiska eller dylika objektiva skäl. I ett sådant fall skulle nog återbetalningskravet jämkas till 0 kronor. Om du däremot uppsåtligt missköter dig i syfte att bli uppsagd och på så sätt kunna byta jobb bör ett återbetalningskrav kunna bli aktuellt. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare