FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/11/2006

Skriftligt avtals giltighet

Hejsan, Jag har blivit presenterad för ett avtal där man från början sade att det inte fanns något skrivet avtal. Situationen höll på att bli väldigt penibel för motparten när motparten plötsligt trollar fram ett avtal om saken. Avtalet som visas upp är en gammal kopia, som enligt mig dessutom är kopia på kopia på kopia... alltså en väldigt dålig kopia. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att den är fabricerad... det finns vissa andra belägg för detta som jag inte tänker gå in på. Får en fotostatkopia se ut hur som helst när det gäller avtal? Måste man kunna presentera originalavtalet för att avtalet skall gälla eller gäller avtalet bara texten syns... Finns det något sätt som man kan kontrollera ett avtals äkthet? En fotostatkopia går ganska enkelt att manipulera. Måste jag acceptera det avtal som presenteras? Nu har jag inte kommit till rätten ännu, men detta kan mycket väl vara på väg dit!

Lawline svarar

Inom svensk rätt gäller generellt att avtal kan träffas helt formlöst (1 § AvtL). Detta gäller dock inte t.ex. vid fastighetsköp som alltså är ett av undantagen från huvudregeln. Att avtal kan träffas formlöst betyder att man bara behöver komma överens om prestation och motprestation för att ett avtal ska anses uppkommet. Muntliga avtal har samma rättsliga skydd som skriftliga även om skriftliga avtal har en klar fördel i bevishänseende. Eftersom det skriftliga avtalet bara är ett bevismedel kan det se ut i princip hur som helst. Däremot är det inte säkert att en kopia på en kopia har samma bevisvärde som ett originalavtal skulle ha haft. Det handlar alltså om en bevisfråga. Eftersom jag inte vet vad saken rör är det självklart svårt för mig att uttala mig exakt men den juridiska utgångspunkten är alltid att avtal ska hållas. Detta gäller alla typer av avtal, såväl skriftliga som muntliga. Sedan måste givetvis den som påstår att ett avtal föreligger bevisa detta för att rätten ska tvinga igenom fullgörelse. När det gäller manipulation av det skriftliga avtalet som alltå är ett bevismedel så är det i första hand en teknisk fråga. Du kan t.ex. ifrågasätta varför motparten bara kan presentera en kopia och inget originalavtal. Om det går till tvist råder jag dig som alltid att kontakta en advokat som kan gå igenom fallet i detalj. Om tvisten bara rör mindre värden kan det räcka med en timme men om det handlar om stora pengar kan du behöva någon som sköter hela tvisten åt dig. Lycka till!
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare