FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/07/2012

Uteblivet arbetsgivarintyg och utebliven lön samt fråga om förtal

Hej. Min man vart uppsagd efter 30 år pga konkurs, 1 år efter övertagande av verksamhet. fick 1 månad ist för 6 enl LAS.Detta överklagades och då fick han en uppsägning pga personliga skäl. Skälen har begärts och fås inte. Får inte heller arb.givarintyg eller slutlön? Vad gör man? Var inte fackligt ansluten tyvärr. Då arb.givaren även spridit lögner i branchen, går det att stämma mot förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. * Angående det uteblivna arbetsgivarintyget kan sägas att i 47 § lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkringen (https://lagen.nu/1997:238), stadgas att en arbetsgivare på begäran skall utfärda ett arbetsgivarintyg. Denna regel är dock inte sanktionerad, vilket innebär att det rättsligt inte finns något sätt att “tvinga” arbetsgivaren att utfärda ett. Om det är för att kunna erhålla arbetslöshetsförsäkring som arbetsgivarintyget är avsett så kan även sägas att nämnda paragraf även anger att i fall då ett arbetsgivarintyg inte kan erhållas annat än med mycket stora svårigheter, får dessa uppgifter styrkas på annat sätt. T.ex. med stöd av handlingar som, lönespecifikationer eller uppgifter från en lokal facklig representant till styrkande av dina uppgifter. * Angående den uteblivna lönen gäller finns det möjlighet att vända sig till kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsförläggande. _(Den som är fackligt ansluten kan vända sig till sin fackliga organisation för att be denna att ombesörja eller hjälpa till med processen.)_ För att du ska kunna ansöka om ett betalningsföreläggande måste följande förutsättningar vara uppfyllda; 1. Skulden skall avse pengar. 2. Skulden måste vara förfallen till betalning. 3. Fordran måste var förlikningsbar, dvs. vara av dispositiv natur och med detta menas att parterna själva disponerar över avtalet dem emellan. Detta kan vara till exempel ett anställningsavtal. Om din arbetsgivare inte protesterar resulterar ansökningen i ett utslag. Utslaget kan sedan ligga till grund för kronofogdens arbete med att driva in skulden. För vidare information kan du kontakta kronofogdemyndigheten. * Angående frågan om det kan röra sig om förtal från den förre arbetsgivarens sida kan sägas att brottet förtal blir aktuellt då någon utpekar annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta personen för andras missaktning. Se 5 kap 1 § Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). För att brottet ska vara för handen krävs att det har lämnats en uppgift om personen i fråga (inte bara ett värdeomdöme) som är ägnad att (och att den typiskt sett kan) utsätta personen för omgivningens missaktning. Det finns inte något krav på att uttalandet får en större spridning bland allmänheten för att det skall räknas som förtal. Men det krävs i princip att uppgiften lämnas till någon utomstående person. Man behöver inte bevisa att dessa påståenden faktiskt har lett till andra personers missaktning utan det räcker med att påvisa att de spreds i syfte att misskreditera den utpekade personen. _Den nämnda förra arbetsgivaren har, som jag förstår det, lämnat uppgifter om din make till utomstående. Har arbetsgivaren gjort detta med syftet att utsätta din make för andras missaktning, dvs för att skada hans chanser till detta nytt arbete och smutskasta hans rykte, kan denne ev. ha gjort sig skyldig till brottet förtal._ Den som lämnat uppgiften ska dock inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig, eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. Se 5 kap. 1 § 2 st Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K5). Denne ska också visa att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den. _Huruvida din tidigare arbetsgivare gjort sig skyldig till brottet förtal eller inte är alltså beroende av flera faktorer vilka måste utrönas först. Värt att påpeka är att det är relativt ovanligt att mål om förtal utmynnar i fällande domar, det är vanligen mycket svårt att bevisa denna typ av brott samt vanligt med överseende._ Vänligen
Angelica HageRådgivare