FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet25/07/2012

Fastighetstillbehör

Hej! Har genom arv fått del av en fastighet. Vi är fyra delägare med lika stor del. Min far, vars del jag fått ärva, placerande en friggbod på fastigheten för ett antal år sedan. Denna friggebod är placerad på plintar som ej är gjutna på plats, således flyttbara. Jag ämnar nu bli utköpt ut fastigheten och vill flytta denna friggebod som ägdes enbart av mina föräldrar och ingen annan har haft tillgång till den. Vissa av de övriga delägarna hävdar nu att friggeboden tillhör fastigheten och får ej flyttas. Vad gäller juridiskt sett? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Vad som utgör fastighetstillbehör regleras i 2 kap. jordabalken (JB). Jämlikt 2 kap. 1 § första stycket JB utgör bl.a. byggnader, som anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk, tillbehör till den fastighet varpå byggnaden finns. För att ett föremål enligt 2 kap. 1 § JB ska anses höra till fastigheten krävs alltså dels att föremålet – i detta fall – utgör en byggnad i den mening som avses i bestämmelsen, samt att denna byggnad har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk. Såsom byggnad avses i den aktuella bestämmelsens mening inte endast hus, utan också alla slags uppbyggda konstruktioner. Friggeboden utgör således en byggnad i den mening som avses i bestämmelsen. Byggnaden måste också vara uppförd på fastigheten för stadigvarande bruk. Detta krav medför att transportabla skjul och kojor som används för utförande av vissa arbeten på fastigheten inte hör till denna. Något sammanfogande med marken krävs dock inte för att en byggnad ska anses vara anbragd fastigheten för stadigvarande bruk. Friggeboden utgör enligt mig, med hänsyn till det sagda och vad som framgår av din fråga, fastighetstillbehör till den fastighet som den står på. I 2 kap. 4 § första stycket JB stadgas dock ett generellt undantag från vad som gäller enligt 2 kap. 1-3 §§ JB. Föremål som annan än fastighetsägaren har tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samma ägares hand, dvs. om inte fastighetsägaren förvärvat föremålet och vice versa. Jag tolkar dock frågan så, att din far var ägare till både friggeboden och fastigheten. Då gäller inte det sagda, utan friggeboden utgör, i enlighet med vad som sades tidigare, tillbehör till fastigheten. Jag hoppas att detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare