Får föreningen sälja bostadsrätt till vem som helst?

I maj 2009 ombildade vi våra hyresrätter till bostadsrätter. Ett flertal i området valde då att stå kvar som hyresgäster men gav ändå sin fullmakt till föreningen att ombilda. Jag satt då med i föreningen och jobbade stenhårt för att detta skulle bli av. Efter en tid tillkom nya styrelseledamöter och då jag kände att vi inte drog jämt drog jag mig tillbaka som ordförande och efter några månader avsade jag mig även mitt suppleantuppdag. Efter det har många medlemmar och hyresgäster kommit till mig med problem som de upplevt med nuvarande styrelse. Jag har valt att föra deras talan och därmed blivit någon som ”bara kritiserar”. Det pågår mycket konstigheter i föreningen här och våra trivselregler och styrelsens policys ändras så fort någon i styrelsen behöver det till sin fördel. De kan liknas som en sekt nu och inte ens suppleanterna som valt att bli invalda för att få insikt i vad som pågår, får vara med på styrelsemötena. Nu till problemet: I våras dog min granne som jag känt sen jag flyttade hit för 16 år sen. Vi hade en väldigt nära kontakt och hjälpte varandra i "nöd och lust". Hennes lägenhet ligger på nedre botten, dvs en lägenhet med uteplats på en gavel. Hon var en av dem som valde att hyra sin lägenhet när vi andra ombildade. Ett flertal i området har enligt henne varit där och försökt byta till sig den för att hon är gammal och tycker att hon kan bo de sista åren i "en annan lägenhet". En mäkta populär lägenhet alltså. Denna lägenhet var den enda i hela området som jag ville ha istället för den jag besitter och vet att hon hade blivit glad om jag fick den. I början av maj såg jag en annons i tidningen en tidning som sa att denna lägenhet kommer att komma ut och var man intresserad så skulle man kontakta mäklaren vilket jag gjorde. Vi medlemmar i föreningen hade inte fått besked om att denna skulle läggas ut och vad jag förstått nu finns det något i lagen som heter hembud och som vi som redan är medlemmar kan åberopa som förköpsrätt. Jag ordnade med lånelöfte och stämde träff med mäklaren som var här och värderade min lägenhet samt bokade in dag när fotografen skulle fotografera min lägenhet för kommande försäljning med samma mäklare. Kort efter att lägenheten kom ut på Internet och i tidningar så ringde mäklaren mig och sa att ingen inkommit med något bud. Jag la då föreningens acceptpris som då var 1 495 000 och sen tog det fart. När budet var uppe på 1 575 000 så la jag 1 600 000 och mäklaren ringde mig och gratulerade. Vi började då att diskutera försäljningen av min lägenhet som skulle ske mitt i sommaren när allt står still. Både jag och mäklaren vädjade om en fjärde månad mot att jag betalade avgiften för den 4:e månaden men fick tvär-nej ändå. Styrelsen hänvisade till till sin policy. Då blev jag avrådd av min syster och sa till mäklaren att jag inte vågade eftersom jag kanske skulle stå med två lägenheter. Efter en timme började jag att vackla och jag sms:ade mäklaren som då svarade mig att inget är påskrivet så det är lugnt. När hon sen ringde mig var det för att berätta att styrelsen hellre ville göra affär men köpare 2 trots att de lagt ett lägre bud. Jag sa att de inte fick göra det eftersom de ska tillgodose föreningens ekonomiska intressen och mäklaren sa att hon informerat dem om detta men att en enhällig styrelse valt det ändå. Mäklaren kunde i detta läge inte göra annat än att göra vad uppdragsgivaren (styrelsen) ville och var därmed tvungen att låta köpare 2 skriva på kontraktet. Jag har fått hjälp med att skriva ett brev till styrelsen som jag också delat ut till samtliga boende i området. Jag har också informerat de som ska flytta in med samma brev och som i sista meningen lyder: Undertecknad kräver svar på detta brev senast den 25 juni 2012 i annat fall kommer rättsliga åtgärder att vidtas. Nu är det tyst som i graven… Min fråga är om jag överhuvudtaget har några rättsliga möjligheter att få denna lägenhet när jag gjort allt rätt men har en styrelse som inte tycker om mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det var tråkigt att höra att du har sådana problem med föreningen. Som du påpekar har styrelseledamöterna en skyldighet att tillvarata föreningens ekonomiska intressen. Om en styrelseledamot tillfogar föreningen skada kan denne bli skadeståndsskyldig, se Lagen om ekonomiska föreningar 12 kap 1 §. Dock är det endast på föreningsstämman beslut om att väcka talan kan fattas. Det krävs i sådana fall att majoriteten eller en minoritet bestående av åtminstone en tiondel av de röstberättigade röstar för ett sådant förslag, se 5 §. Detta innebär således att du måste försöka övertala föreningens medlemmar, d.v.s. bostadsrättsinnehavarna att deras intressen har åsidosatts genom att bostadsrätten såldes till någon som inte var beredd att betala lika mycket. För din del finns det inte så mycket man kan göra. Säljaren har rätt att sälja till vem denne vill och eftersom ni inte skriftligen har avtalat om att du ska köpa kan du inte heller kräva att få göra detta. Tyvärr kan jag inte komma på något annat man kan göra. Jag hoppas att det löser sig för dig ändå! Mvh Isabel
Isabel RingsbyRådgivare