Uppsägning av hyresavtal på bestämd tid

Hej! Fick idag ett brev av min hyresvärd ( hyr ett fritidshus som vi bor i året om) att hon vill säga upp mej från kontraktet då hon behöver huset själv. Hyreskontraktet är skrivet på 5 år, jag har bott här i 1,5 år. Har hon verkligen rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej, Ett hyresavtal som ingås på bestämd tid kan inte sägas upp av hyresvärden under den avtalade tiden. Vill hyresvärden att hyresavtalet ska upphöra efter den avtalade tiden måste hyresvärden säga upp avtalet 3 månader innan hyresavtalets upphörande när hyrestiden sträcker sig längre än 3 månader (se 12 kap. 4 § 2 st. Jordabalken). Vänligen,
Sara SRådgivare