En bostadsrättsförenings ändamål

Bostadsrättslagen anger att en brf är "en ekonomisk förening som har till ändamål att i föreningens hus upplåta lägenheter med bostadsrätt". Får en bostadsrättsförening ha även andra ändamål? Är det tex ok om en brf (tex på en stämma) beslutar att brf ska lägga pengar på något som ligger helt utanför detta ändamål som tex, låt säga, att ge pengar till från brf fristående kultur (hypotetiskt tex en författare)?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Karakteristiskt för en ekonomisk förening är enligt kommentaren till bostadsrättslagen att den har kooperativ karaktär, dvs. att medlemmarna själva är engagerade i den ekonomiska verksamhet som föreningen bedriver. Föreningen ska vidare ha till ändamål att upplåta lägenheter i föreningens hus med bostadsrätt samt att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom ekonomisk verksamhet i vilken medlemmarna deltar på. Vidare bör det vara ok för en bostadsrätttsförening i den mån det inte krockar med bostadsrättsföreningens lagstadgade ändamål att driva annan verksamhet än att upplåta lägenheter med bostadsrätt. Utifrån vad som sägs i den kommentaren får man nog själv försöka tolka in vad som kan gå under det eknomiska intresset. Om jag själv skulle tycka till tror jag att det kan vara svårt att säga att det skulle vara ok för en bostadsrättsförening att ge pengar till en författare. Jag har svårt att se hur det skulle gagna alla medlemmar ekonomiskt. Hoppas du fick svar på din fråga, välkommen tillbaka för att ställa en ny annars. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare