Uthyrning av lokal

Hej, mitt företag som är enskild firma äger bostadsrätten där jag har min affär. Nu ska jag prova på boende på annan ort och tänkte hyra ut lokalen i 6 månader. Är det samma regler som gäller att styrelsen ska ge sitt medgivande till 2:a handsuthyrningen och vad kan dom i såfall kräva för uppgifter från mig om den som ska hyra. Kan dom tex kräva att det ska vara en speciell verksamhet?

Lawline svarar

Hej Elisabet och tack för din fråga! Reglerna för andrahandsuthyrning av en lokal är i princip lika med de bestämmelser som gäller för andrahandsuthyrning av bostäder, 39-40 §§ (https://lagen.nu/1970:994#K12). För att du som hyresgäst ska ha rätt att hyra ut din lokal i andra hand krävs det att hyresvärden lämnar sitt samtycke eller att du har fått tillstånd från Hyresnämnden. Det krävs att; hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete på annan ort, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för en andrahandsuthyrning och att hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Hyresvärden kan motsätta sig en andrahandsuthyrning om den som ska hyra lokalen i andra hand utan tvivel är olämplig att bedriva verksamhet i lokalen. En annan anledning kan vara att hyresvärdens avdragsrätt för moms inskränks genom andrahandsuthyrningar. ??Fastighetsägaren kan ha ett stort inflytande över en tänkt andrahandsuthyrning och gäller andrahandsuthyrningen någon annan sorts verksamhet än vad som är skrivet i hyreskontraktet så ska du ansöka om ändring av detta, du behöver alltså hyresvärdens samtycke. Hyresvärden kan i hyresavtalet tydligt ange verksamhetens ändamål och därigenom precisera vilken typ av verksamhet de kräver. Verksamheten får inte heller ändras under andrahandshyrestiden. Glöm inte att du som förstahandshyresgästen är ansvarig för lokalen och dess verksamhet under hela perioden som du hyr ut, vilket betyder att lokalen inte får användas på annat sätt än den är upplåten till. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare