FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/07/2012

Skatterättsliga konsekvenser vid gåva respektive försäljning av fastighet

Jag har fått ett fritidshus av min make, som jag nu vill låta min dotter överta. Vilket är fördelaktigast för mig, respektive dottern, att ge det vidare eller försälja? Om jag säljer, hur räknas vinsten ut? Jag har även en son. Hur kan jag göra för att inte överlåtelsen ska betraktas som förtida arv?

Lawline svarar

Hej, Om du väljer att ge fastigheten i gåva till din dotter kommer inte du att beskattas för realisationsvinst och din dotter kommer inte heller att skatta för gåvan. När det gäller fastigheter så tillämpas den så kallade huvudsaklighetsprincipen vilken innebär att överlåtelsen ska betraktas som gåva även om ett vederlag lämnas för fastigheten så länge vederlaget understiger fastighetens taxeringsvärde. För att överlåtelsen inte ska betraktas som förtida arv bör det anges i gåvobrevet att gåvan inte ska anses vara förskott på arv. Säljer du fastigheten till din dotter istället så kommer du att realisationsvinstbeskattas. Eftersom att du själv fått fastigheten i gåva av din make så har du inträtt i hans skattemässiga position vilket innebär att du får tillgodoräkna dig din makes omkostnadsbelopp, dvs. anskaffningsutgift samt eventuella förbättringsutgifter, och dra av dessa från ersättningen som din dotter erlägger för fastigheten. När du minskat ersättningen från din dotter med det s.k. omkostnadsbeloppet så har du räknat ut din eventuella realisationsvinst och på denna ska du skatta 30 procent. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare