Andrahandsuthyrning

Hej Jag och min sambo ska hyra en bostadsrätt i andrahand. Ägaren till bostadsrätten köpte den för ca 2månader sen och har aldrig hunnit flytta in, då han nu ska prova bli sambo med sin tjej istället. Därför vill han hyra ut den, men brf nekade honom, och han har nu skickat de vidare till hyresnämnden. Är de stor risk att han får igenom det där tror ni?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. När det gäller andrahandsuthyrning stadgar 40 § hyreslagen (i jordabalkens 12 kap.) att andrahandsuthyrning får ske för självständigt brukande om hyresnämnden lämnar tillstånd till det. Tillstånd ska exempelvis lämnas om hyresgästen på grund av särskilda familjeförhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Du nämner att frågan har skickats till hyresnämnden eftersom andrahandsuthyrningen inte godkändes. Tillstånd ska som ovan nämndes lämnas om särskilda familjeförhållanden råder och hyresgästen har beaktansvärda skäl för upplåtelsen. Särskilda familjeförhållanden är när någon vill prova på att bo som sambo men fortfarande vill behålla sin lägenhet för att se om samboförhållandet fungerar eller inte. Det är precis det ägaren till bostadsrätten i detta fall vill göra. När det gäller kravet på att tillstånd ska lämnas om hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke gäller det att hyresvärden saknar anledning att motsätta sig upplåtelsen om andrahandshyresgästen kan godtas som andrahandshyresgäst. En person som är känd för att vara störande behöver hyresvärden inte godkänna. Om hyresnämnden lämnar tillstånd till andrahandsuthyrningen kan ägaren till bostadsrätten hyra ut lägenheten i andra hand. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare