FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/07/2012

Bodelning och lottläggning

Hej! Gifta 10 år men nu ska vi skilja oss. -Bil värde 200 tkr, lån 120 tkr (står på maken) -Husvagn värde 200 tkr, lån 120 tkr (står på maken) -Villa värderad 800 tkr, lån 600 tkr. (båda ägare) Maken vill nu behålla allt detta. Hur värderar vi? Hur mycket ska han "lösa" ut mej med för dessa saker?

Lawline svarar

Hej! I detta svar utgår jag från att den egendom du angivit i din fråga är giftorättsgods. Jag kommer nedan att göra en "skiss" på hur en bodelning med den angivna egendomen ska se ut. Jag utgår då ifrån att det enbart är bilen, husvagnen och villan med deras respektive skulder som ska ingå i bodelningen. Eftersom skulderna ska avräknas från giftorättsgodset (11 kap. 2 § Äktenskapsbalken (ÄktB)) kan vi först göra en förteckning över hur mycket egendom var och en av er har: +Din egendom och dina skulder:+ VILLA + 400 tkr (½ värdet eftersom ni båda är ägare) - 300 tkr (½ skulden eftersom ni båda delar på skulden) = *100 tkr* +Din makes egendom och hans skulder:+ BIL + 200 tkr - 120 tkr = 80 tkr HUSVAGN + 200 tkr - 120 tkr = 80 tkr VILLA + 400 tkr (½ värdet eftersom ni båda är ägare) - 300 tkr (½ skulden eftersom ni båda delar på skulden) = 100 tkr SUMMA: *260 tkr* När avdrag för skulderna gjorts ska det som återstår av makarnas giftorättsgods läggas ihop (11 kap. 3 § ÄktB): Ditt värde *100 tkr* + din makes värde *260 tkr* = *360 tkr* Detta värde ska nu delas lika mellan er (11 kap. 3 § ÄktB): 360 tkr / 2 = *180 tkr var* Eftersom ni har rätt till 180 tkr var, ska din make till dig utge egendom eller pengar till ett värde av 80 tkr så länge du har kvar hälften av villans värde (efter avdrag för skulden) som är 100 tkr. Eftersom din make själv vill överta er villa kan han få den i avräkning på sin lott. Det innebär då att han (efter avdrag för skulderna) kommer ha egendom till ett värde av 80 tkr (bilen) + 80 tkr (husvagnen) + 200 tkr (villan) = 360 tkr. För att ni ska få lika stort värde måste då din make till dig antingen utge egendom eller pengar till ett värde av 180 tkr, eftersom det är det som är hälften av värdet av ert giftorättsgods sedan avdrag för skulder gjorts (11 kap. 10 § ÄktB). Det är upp till honom att välja vilken egendom han vill ge till dig, och han kan alltså välja att istället betala beloppet i pengar (11 kap. 9 § & 10 § ÄktB). Länk till ÄktB: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare