FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/07/2012

Adoption av vuxenbarn

En kvinna ansöker om att få adoptera sin mans biologiska vuxna barn. Innan beslut tas i ärendet avlider mannen. Kan tingsrätten trots att mannen avlidit bevilja mannens fru att adoptera barnet såsom gemensamt barn till dem båda?

Lawline svarar

Hej Inger och tack för din fråga! Då ni redan lämnat in en ansökan till Tingsrätten kommer den troligtvis att beviljas så länge de anser att adoptionen är lämplig, (Rätten gör en bedömning vid om adoptanten har uppfostrat adoptivbarnet eller om det föreligger ett särskilt förhållande mellan dem båda och att det därför finns en anledning till adoptionen.) Tingsrätten kan ha erhållit den informationen att mannen avlidit men antagligen inte innan beslut tas i ärendet. Jag tycker att du ska kontakta Tingsrätten och höra med dem vart de ligger i processen och vill du inte längre adoptera bör du meddela Tingsrätten om detta så fort du kan. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare