Giftorättsgods

Vad ingår i giftorättsgodset? Om varje enskild make har pengar på eget konto/aktier/fonder - ska de räknas med som tillgång vid ev bodelning/dödsbodelning? Om de räknas med, kan man skriva ett äktenskapsförord för sådana tillgångar så att de blir enskild egendom?

Lawline svarar

Hej, All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Enskild egendom är egendom som gjorts till enskild genom upprättande av äktenskapsförord, genom gåva arv eller testamente då det är föreskrivet att egendomen ska vara enskild samt den egendom som trätt i stället för enskild egendom. Se 1-2 §§ 7 kap. Äktenskapsbalken. Såvida pengarna på egna kontot, aktierna eller fonderna inte är enskild egendom är de giftorättsgods och ska således ingå i bodelningen. Ni kan upprätta ett äktenskapsförord och göra tillgångarna till enskild egendom. Äktenskapsförord ska upprättas skriftligen och undertecknas av dig och din make. Äktenskapsförord ska registreras hos Skatteverket. Se 3 § 7 kap. Äktenskapsbalken. Vänligen,
Sara SRådgivare