Vårdnadstvist

Hej! Ligger i en vårdnadstvist,har en kille på 10 år som har autism. Har ett interimistiskt beslut att sonen ska var boende hos mig men pappan har behållit sonen efter senaste umgänget,dvs sedan i våras. pappan har polisanmält mig för misshandel. all denna tid som rinner iväg,gynnar det pappan? våran son har inte sett mig sedan i våras men varit boende hos mig under sitt 10-åriga liv.

Lawline svarar

Vårdnadstvister går alltid ut på att finna den bästa lösningen för barnet. Ett sådant beteende från fadern är med största sannolikhet inte till hans fördel. Att han haft barnet den relativt korta tiden bör inte påverka rättens beslut. Annorlunda hade det förmodligen varit ifall barnet växt upp endast hos sin fader, det har visats i tidigare fall. Men som det är nu bör det inte gynna honom, snarare tvärtom.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare