Innebär äktenskap samägande av makens hus?

Hej! Jag och min man har precis gift oss. Min man köpte huset som vi bor i år 2005, år 2008 flyttade jag in och vi har tänkt oss att fortsätta bo kvar här. Min man står också själv på huslånet. Nu undrar vi om jag står som ägare automatiskt på huset eftersom vi har gift oss? Eller man måste skriva papper på det? Vi vill ju båda två stå som ägare på huset och på lånet. Mvh Pia

Lawline svarar

Hej, Äktenskapet er emellan innebär inte att du blir samägare till huset, 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB) [https://lagen.nu/1987:230#K1]. Har din man fått huset som gåva eller genom testamente med villkoret att huset ska förbli enskild egendom kommer huset, vid en eventuell skilsmässa, inte att ingå i bodelningen. Finns inget sådant villkor är huset giftorättsgods vilket innebär att den ingår i bodelningen, där du som maka har rätt till hälften av din makes giftorättsgods efter att hans skulder har avräknats. Är huset giftorättsgods kan din make skriva ett gåvobrev där det framgår att han ger dig halva huset, alternativt att du köper in dig på halva huset. Men detta brukar inte anses nödvändigt eftersom du ändå är skyddad i och med att du har rätt till halva hans giftorättsgods vid en eventuell skilsmässa.
Ingrid FaxingRådgivare