FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/07/2012

Underhållsskyldighet, högskola

Har en son som gått ut gynmasiet men ska fortsätta på högskolan. Underhållet har upphört men man är ju försöjningpliktig till barnet fyller 21. Pappan betalar inget utan har skuld hos fkassan. Finns det något jag kan göra för att vi ska få hjälp tills han fyller 21 är nu 18 år.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt 7 kap. 1 § Föräldrabalken upphör föräldrarnas underhållsskyldighet för sitt barn när barnet fyllt 18 år om det då inte längre går i skolan. Går barnet i skolan upphör underhållsskyldigheten när barnet slutar skolan alternativt fyller 21 år. Även om barnet fortfarande går i skolan (till detta räknas inte högre studier utan endast grundskola och gymnasiet samt jämförbara utbildningar)när de fyller 21 år upphör alltså underhållsskyldigheten då, annars upphör den när barnet fyller 18 år alternativt har fyllt 18 år och sedan slutar skolan. Se här: https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1 Alltså har fadern till ditt barn inga skyldigheter att betala underhåll till din son i höst då din son är 18 år och ska studera vid högskola som inte är att anse som likvärdig med gymnasiet. Tyvärr. Dock skulle du kunna försöka få honom att på frivillig väg investera i er sons framtid om det är möjligt ur ekonomisk synvinkel för din sons fader. Med vänliga hälsningar,
Isabelle JanssonRådgivare