Brf godkännande av andrahandsuthyrning samt hyresnämnden.

Hej Jag och min sambo ska hyra en bostadsrätt i andrahand. Ägaren till bostadsrätten köpte den för ca 2månader sen och har aldrig hunnit flytta in, då han nu ska prova bli sambo med sin tjej istället. Därför vill han hyra ut den, men brf nekade honom, och han har nu skickat de vidare till hyresnämnden. Är de stor risk att han får igenom det där tror ni?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, roligt att du vänder dig till oss på Lawline. Jag skall försöka svara så gott som jag kan på din fråga. Som jag tolkar det vill du veta om brf får neka uthyrning. Situationen du beskriver regleras i 7 kap Bostadsrättslagen ( https://lagen.nu/1991:614 ). I 10 § stadgas att en bostadsrättshavare får hyra ut sin lägenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt samtycke. Av 11 § framgår att om styrelsen inte ger sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd skall lämnas, om bostadsrättshavaren har *beaktansvärda skäl *för upplåtelsen och *föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke*. Tillståndet skall begränsas till viss tid. Vad som är beaktansvärda skäl förklaras tydligare på hyresnämndens hemsida; http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____1007.aspx Dessa skäl kan vara följande, - om förstahandshyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden – som när hyresgästen ska inleda ett samboförhållande eller andra liknande situationer – har beaktansvärda skäl för att hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand - eller om andrahandshyresgästen är en skötsam person. Rättsområdet ändras kontinuerligt och så sent som nästa år föreslås en lagändring vilken skall ge en ökad möjlighet att hyra ut bostad i andra hand. http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/03/96/39a06106.pdf 7.4 Förslaget till lag om ändring i bostadsrättslagen 7 kap. 11 §. Presumtionen skall vändas och istället skall tillstånd lämnas, om föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Avslutningsvis är det svårt att förutspå utgången i ett enskild fall men rent spontant skulle jag gissa på att det inte skulle vara några problem. Vad man dock med större sannolikhet kan anta är att det kommer att bli lättare att hyra ut i framtiden. Lycka till med ert boende!
Lawline RådgivareRådgivare