FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet04/07/2012

Rätt att frånträda avtal på grund av avtalsbestämmelse

Hej. Vid besiktning av ett hus har vår besiktningsman funnit blåbetong. Vi har en klausul som ger oss rätt att häva köpet om något nytt uppkommer som beräknas kosta mer än 30000 att åtgärda. Säljaren visste inte att det var blåbetong. Kan vi häva köpet?

Lawline svarar

Jag antar i svaret att frågan rör köp av hela fastigheten då detta är det vanliga vid köp av hus. Köp av fastighet är strängt reglerat och avtal av en viss form krävs. Ett av formkraven innebär att denna typ av klausul måste våra intagna i själva köpehandlingen eller köpeavtalet. Är klausulen inte inskriven är den ogiltig. Är klausulen inskriven på rätt sätt krävs att giltigheten är satt till högst två år, annars är köpet i sin helhet ogiltigt. Jag antar att avtalet är formenligt utformat, är det så borde ni ha rätt att frånträda det på grund av denna klausul. Skulle klausulen inte vara inskriven på rätt sätt kan det ändå finnas möjlighet att häva villkoret om ni kan visa att blåbetongen innebär att fastigheten är i så väsentligt mycket sämre skick än ni kunde förvänta er. Är klausulen inte begränsad till två år är avtalet, som nämnt, ogiltigt i sin helhet redan på den grunden. Inte i något av fallen bör säljarens bristande vetskap spela någon roll.
Lawline RådgivareRådgivare