Samboavtal vid köp av lägenhet m.m.

Min sambo och jag ska köpa lägenhet där vi äger var del till hälften. Lägenheten köps för 2 000 000 kr. Vi vill ha separata lån där vi själva går in med valfri kontantinsats (då vi har olika mycket att lägga in, samt vill amortera i olika takt). Går det? Jag: Kontantinsats 500 000 kr, lån 500 000 kr Sambo: Kontantinsats 700 000 kr, lån 300 000 kr Jag vill sedan amortera ca 5 000 kr per månad och min sambo amorterar 1 000 kr per månad. Vad händer vid separation? Läggs allt ihop och delas på, eller behåller varje person sin del om 1 000 000 kr (minus respektive persons skuld)? Min sambo har ett barn sedan tidigare. Vad händer om sambon avlider? Vad händer om jag avlider? Vad blir skillnaden om vi tecknar bolåneskydd via banken, kontra livförsäkring där vi namnger varandra?

Lawline svarar

Hej! Enligt 14 § sambolagen delas all samboegendom lika vid en separation. Då er lägenhet anskaffas för gemensamt bruk utgör den samboegendom. Innan likadelning av lägenheten ska dock era skulder som är knutna till lägenheten dras av (13 § sambolagen). Det innebär att ni vid en eventuell separation skulle få halva lägenhetens marknadsvärde var EFTER avdrag för era skulder. Om era skulder är olika stora vid separationen kommer det innebära att den med större skuld kommer få en större del av lägenhetens värde. Om ni inte tycker att det är en tillfredsställande lösning rekommenderar jag er att skriva ett samboavtal. Där kan ni skriva t.ex. att ni ska dela lika på lägenhetens marknadsvärde vid en separation utan att era lån får dras av. Om någon av er skulle avlida så kommer ni inte ärva varandra då sambor inte har någon arvsrätt. Istället ärver din sambos barn din sambos tillgångar (inkl. halva lägenheten) och dina arvingar (t.ex. föräldrar eller syskon) ärver din del. Om ni vill ha det på något annat sätt bör ni skriva ett inbördes testamente där ni kan testamentera t.ex. er halva av lägenheten till sambon. Viktigt att komma ihåg är dock att sambons barn har rätt till sin laglott, d.v.s. hälften av din sambos tillgångar, vilket inte kan testamenteras bort. Ett bolåneskydd kan få konsekvenser er emellan om något av lånen har lösts ut innan separationen. I så fall kommer ju en av er inte ha någon skuld att dra av mot lägenhetens värde, vilket gör att diskrepansen i hur stor del av lägenhetens värde ni får vid separationen kan bli större. Men om ni skrivit ett samboavtal som innebär att ni inte får dra av skulderna får bolåneskyddet ingen effekt er emellan. I övrigt borde det inte heller få några konsekvenser er emellan. Ett förmånstagarförordnande i en livförsäkring ändrar inte situationen med lägenheten. Det gör endast att den efterlevande sambon får ut ersättningen från försäkringen istället för att denna ersättning blir del av kvarlåtenskapen. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare