FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/07/2012

Inbördes skuld vid bodelning

Min ex make skrev ett avtal tillsammans med mig där han förband sig att betala mina studielån. Bodelningsförättaren har lagt det som tillgång hos mig, en fodran på 120 000 samt ett underskott hos mitt ex. Detta gör att summan tar ut varandra. Jag anser att då det finns ett avtal så skall det inte räknas med alls utan ligga utanför skulder/ tillgångar. Det ska läggs på eferåt annars finns det ingen vits med ett avtal.

Lawline svarar

Hej! Ert avtal innebär att du har en fordran på din make, och det är en tillgång. Då inget överenskommits om att fordran ska utgöra enskild egendom utgör den giftorättsgods som ska ingå i bodelningen (7:1 & 10:1 äktenskapsbalken). Avtalet utgör en skuld för din make, och en sådan ska räknas av från hans giftorättsgods (11:2). Bodelningsförrättaren tycks således ha gjort rätt. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare