FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/07/2012

Lösa ut från bostad vid bodelning

Efter 17 års äktenskap,skiljer vi oss nu. Frågan ang hur mkt jag löser ut mannen med i vår bostad har dykt upp. Bostaden köptes för 10 år sedan för dryga miljonen,idag belånad till 1,2 milj.Ett ca marknadsvärde på 1,5 milj idag. Jag står som ensam ägare och ska bo kvar. hur räknar man ut summan jag behöver lösa ut min man med? Kan man belåna huset för det lånet? Om vi har gemensamma krediter som står på mig,behöver han inte hjälpa till och betala dom efte separation?

Lawline svarar

Vid bodelning vid äktenskapsskillnad ska makarnas giftorättsgods, med avdrag för skulder, delas lika (11:3 Äktenskapsbalken). Bostaden ska värderas till marknadsvärdet, 1,5 miljoner. Om du övertar lånet innebär det att du får ett nettovärde på 300 000 kronor. Din make måste därmed få ett motsvarande värde för att er egendom ska ha delats lika. Detta värde kan din make antingen få genom att giftorättsgods till ett värde av 300 000 kronor tilldelas honom i bodelningen eller att du betalar honom motsvarande summa. Om du kan belåna huset ytterligare för att kunna betala 300 000 kronor till din make beror på vad du överenskommer med din bank. Vad gäller de gemensamma krediterna så beror det på vad som är sagt mellan dig. Då det är dig de står på är det du som är betalningsskyldig gentemot kreditgivaren, men om du kan bevisa att det finns ett avtal mellan dig & din make (vilket också kan vara muntligt) så kan han bli skyldig att hjälpa till med betalningen. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare