Giltigt äktenskapsförord och efterföljande ansökan om äktenskapsskillnad

Hej, Min man tror att jag försöker lura honom (köpa mig mer tid) när jag säger att vårt Äktenskapsförord, som vi nyligen lämnade till Skatteverket, först ska Registreras och när det är klart så kan vi skicka in ansökan om Skillsmässa. Visst stämmer det? Kan man förresten skicka in ansökan om skilsmässa ganska snart efter det att man registrerat äktenskapsförord? Har det ngn betydelse? Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Precis som du antyder så är ett äktenskapsförord inte giltigt förrän det har registrerats hos Skatteverket. Detta följer av 7 kap 3 § 4 st i äktenskapsbalken, där det framgår att äktenskapsförordet gäller från den dag då det inlämnats till Skatteverket, se https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1. Det finns inga hinder mot att lämna in ansökan om skilsmässa i nära anknytning till att äktenskapsförordet har registrerat. Om ni är överens om att upplösa ert äktenskap kan en gemensam ansökan skickas till tingsrätten, se 14 kap. 4 § Äktenskapsbalken. I annat fall får den make som önskar skilja sig ansöka om stämning på den andre maken hos tingsrätten och yrka att rätten måtte meddela äktenskapsskillnad. Om ni båda är överens om att lämna in ansökan om skilsmässa har ni rätt till omedelbar äktenskapsskillnad, se 5 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Det finns dock i vissa fall viktiga regler om betänketid ni bör beakta: I dessa fall gäller att äktenskapsskillnad skall föregås av en betänketid på sex månader: 1. Då betänketid begärs av båda makar, se 5 kap 1 § Äktenskapsbalken. 2. Enbart den ena maken vill ha äktenskapsskillnad, se 5 kap 2 § Äktenskapsbalken. 3. Någon av makarna har rättslig vårdnad om och bor varaktigt tillsammans med barn under 16 år. Det saknar betydelse om barnet är makarnas gemensamma eller om det enbart är den ena makens barn, se 5 kap 1 § Äktenskapsbalken. Vid gemensam ansökan om äktenskapsskillnad löper betänketiden från och med den dag ansökan inkom till domstolen, se 5 kap 3 § Äktenskapsbalken. Om endast den ena maken ansöker om äktenskapsskillnad räknas betänketiden från och med den dag då den andre maken delgavs yrkandet om äktenskapsskillnad. Hoppas mitt svar är till hjälp. Välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor. Vänligen, Emelie Fyhrqvist
Lawline RådgivareRådgivare