FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/07/2012

Betydelsen av vem som betalat vad under äktenskapet

Hej! Spelar det ingen som helst roll vem som har betalat vad under äktenskapet, behöver man inte göra någon som helst fördelning över vad respektive part har betalat, i många fall har ju den ena parten betalat mer än den andra?

Lawline svarar

Hej! Där "vem som har betalat vad" får betydelse är för äganderätten till egendomen. Den make som köpt egendomen är ägare av egendomen, även efter äktenskapet (1 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB)). När det gäller fördelningen av egendomen vid en bodelning, har "vem som har betalat vad" betydelse för hos vilken make man ska ta upp det köpta som en tillgång. I bodelningen ska ju makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är all den egendom som inte gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord eller genom villkor vid gåva, arv eller testamente (7 kap. 1 & 2 §§ ÄktB). Vid bodelningen tas varje makes tillgångar respektive skulder upp. Det som på vardera sida återstår sedan avdrag för skulder gjorts ska läggas samman för att sedan delas lika mellan de båda makarna (11 kap. 2 & 3 §§ ÄktB). Det innebär att den make med mest nettotillgångar (dvs. mest tillgångar sedan avdrag för skulder gjorts) måste ge den andre maken egendom eller pengar till det värde som behövs för att båda makarna ska ha lika mycket (11 kap. 9 § ÄktB). Vem som har betalat vad, eller vem som betalat mest, har då ingen betydelse. Detta innebär att om det är den som har betalat mest under äktenskapet som också är den med mest nettotillgångar vid bodelningen, så kan den maken välja att antingen ge av sitt giftorättsgods till den andre maken eller ge pengar till den andre maken för att båda två ska få lika mycket giftorättsgods efter bodelningen. Men, den maken behåller äganderätten till den egendom den köpt ända fram tills dess att den ger egendomen till den andre. Länk till ÄktB: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare