FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/07/2012

Ersättning för färdigställande av hus

Hej! Jag och min sambo separerade från ett nybyggt hus som inte var riktigt färdigbyggt. Min sambo flyttade ut och jag var tvungen att bo kvar för att färdigställa huset för försäljning. Jag vill nu att min fd. sambo skall vara med att betala halva räntekostnadern för den tiden jag bodde där innan huset blev sålt. Kan jag ställa det kravet? Tilläggas skall att jag hade ett dubbelboende pga. mitt arbete

Lawline svarar

Hej! Jag utgår i mitt svar ifrån att ni tillsammans köpt huset och således äger det gemensamt, huset är nämligen endast samboegendom om ni köpt det tillsammans, se 3 § sambolagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm). Enligt lagens 23 § krävs din sambos samtycke för att försäljning skulle få ske, vilket verkar ha givits. Enligt 2 § samägandelagen (http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19040048.htm) krävs även samtycke av samtliga ägare för "vidtagande av åtgärd i husets förvaltning" vilket bör innefatta även färdigställandet av huset som du beskriver. Förutsatt att din sambo gått med på färdigställandet bör du kunna kräva ersättning för räntekostnaderna för den tid då du byggt färdigt huset. Eftersom räntekostnaderna varit nödvändiga för att genomföra färdigställandet bör de ses som en del av detta och du bör kunna kräva ersättning för dem på samma sätt som för material och liknande. Om du på eget bevåg valt att färdigställa huset innan försäljningen utan din sambos samtycke torde du dock få stå för dessa kostnader själv. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare