Dröjsmål med betalning av lokalhyra

Hej, Vad gäller om man har sagt upp en lokalhyresgäst enligt jordabalken 12:44, att de har två veckor på sig att återvinna hyresrätten, och de inte betalar inom 2 veckorna. Får man då byta lås på lokalen och återta den dag 15?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I enlighet med 12:44 2 st. jorabalken får beslut om avhysning först fattas två vardagar efter att det har gått två veckor, dvs efter dag 16. Med vänlig hälsning
Sebastian WallinRådgivare