Anställningsskydd för VD

Jag anställdes år 2003.Till 2006 jag har varit tillsamman med aktieägare, som står som vd.År 2009 jag blev VD av praktiska verksamhetsmässiga skäl( registrerad i Bolagsverket ) , eftersom aktieägare flyttar till utlandet.Den va han som hade fulla kontrollen över verksamheten. I januari 2012 jag blev entledigad från mitt uppdrag som vd ( har inte uppfyllt mitt arbete) , utan ersättning eller uppsägning tid. Jag har ingen skriftlig kontrakt, inte som anställd och inte heller som vd.År den möjligt att kräva skadestånd ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga! Normalt bestämmer lagen om anställningsskydd (LAS) vad som skall gälla då en anställd blir uppsagd när den anställde och arbetsgivare inte avtalat om saken. Enligt LAS har du rätt till sakliga skäl för uppsägningen (LAS 7§). Du har även rätt till 5 månaders uppsägningstid om du varit anställd hos arbetsgivaren mellan 8 och 10 år och att behålla din lön under uppsägningstiden (LAS 11-12§). Om arbetsgivaren bryter mot LAS har du rätt till skadestånd (LAS 38 §). LAS skyddar dock inte ”arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning” (LAS 1§ p.1). Angående detta undantag har i förarbetena uttalats att ”Undantaget (från) anställningsskyddslagen bör självfallet gälla endast dem som i verklig mening kan betraktas som företagsledare. Häri ligger enligt min mening att man inte bara bör göra en bedömning av deras formella position utan även av andra omständigheter som är typiska för i gängse mening, exempelvis de ekonomiska villkor under vilka de arbetar.” I arbetsdomstolen har uttalats att VD i regel _inte_ skyddas av LAS. Det kommer dock bli fråga om en helhetsbedömning om du _faktiskt_ haft företagsledande _arbetsuppgifter_ och haft de _anställningsvillkor_ som tillkommer en person i företagsledande ställning. Vid denna bedömning kommer domstolen ta hänsyn till samtliga omständigheter i just ditt fall. Eftersom jag inte har tillgång till alla omständigheter är det därför svårt för mig att med säkerhet bedöma frågan. Utifrån de uppgifter som du gett mig verkar det dock möjligt att du, trots att du formellt var VD, ändå inte hade en företagsledande ställning. Dels eftersom du uppger att du faktist inte var den som hade kontroll över verksamheten och dels eftersom dina anställningsvillkor inte verkar varit särskilt goda (se rättsfallet AD 1989 nr 133). Om du däremot faktiskt har kontrollerat företagets dagliga verksamheten och, i förhållande till andra inom samma företag, har haft god ersättning är det möjligt att LAS inte anses kunna skydda dig (se rättsfallet AD 1991 nr 86). _Sammanfattningsvis_ kan alltså sägas att LAS kan ge dig skydd om du inte anses ha haft en företagsledande ställning. För att avgöra om du haft en sådan ställning kommer det bli fråga om en helhetsbedömning om du faktiskt haft företagsledande _arbetsuppgifter_ och haft de _anställningsvillkor_ som tillkommer en person i företagsledande ställning. Eftersom jag inte har tillgång till alla uppgifter angående ditt fall kan jag inte ge dig ett säkert svar på vad utfallet av denna bedömning kommer att bli. Om du anses ha haft en företagsledande ställning kan inte LAS skydda dig. I så fall bestäms normalt ditt anställningsskydd av vad som ni avtalat. _Observera_ dock att arbetsdomstolen, _även utanför LAS_, slagit fast en _rätt till skälig uppsägningstid för VD trots att inget avtalats_ (se AD 1991 nr 86). Så även om inte LAS skulle skydda dig finns det alltså möjlighet till skälig uppsägningstid och uppsägningslön (i praxis har skälig uppsägningstid för VD bestämts till 6 månader se AD 1991 nr 86. Uppsägningslönen i fallet utkrävdes i form av ekonomiskt skadestånd). Om du väcker talan i denna arbetstvist skall talan väckas hos tingsrätt. Lycka till! Mvh Mattias Lagen om anställningsskydd finns på https://lagen.nu/1982:80
Lawline RådgivareRådgivare