FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/06/2012

Uppsägningstid för hyresavtal

Hej Vi har problem med vår gamla hyresvärd. Han anser att vår uppsägning via post inte duger och att han bara godtar uppsägning mellan 11/6 - 1/9 och då är frågan. Den 17/6 lämnade vi nycklarna till honom ska vi då betala hyra till 1/9 eller gäller det från 1/6- 17/6??? tacksam för vägledning

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Inledningsvis skriver du i din fråga att din hyresvärd endast godtar uppsägningar mellan 11/6 -1/9. Jag tolkar detta som att din fråga rör sig om hur lång uppsägningstiden för ditt hyresavtal bör vara.(?) Om inget annat framgår av ditt hyreskontrakt gäller tre månaders uppsägningstid för ett hyresavtal som varat i tre månader eller längre. Detta innebär att om kontraktet sägs upp under juni månad gäller uppsägningstiden under de tre nästkommande månaderna. Uppsägningstiden för hyresavtalet sträcker sig då över månaderna juli, augusti och september. Hyra ska betalas även under hyresavtalets uppsägningstid. Då datum räknas efter kalendermånad ska hyra betalas från det datum som hyresavtalet sades upp och tre kalendermånader framåt. Aktuella lagrum för hyra går att finna i Jordabalken 12 kap, https://lagen.nu/1970:994. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare