FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/05/2012

Arbetsgivares dröjsmål med löneutbetalning

Hej. undrar om jag kan sluta på stående fot från min anställnin. varit anställd sedan 2006 på en firma och nu har jag inte fått min lön som jag skulle fått 27 mars o nu e de snart 27 april,undrar vad som händer då? chefen säger att inga pengar finns. tack i förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Att utbetala lön till sina arbetare är en skyldighet som åligger arbetsgivaren. Av omständigheterna du angivit framgår att din lön skulle ha utbetalats den 27:e mars. När lönen inte har utbetalats vid den tidpunkten föreligger dröjsmål. När en arbetsgivare inte betalar ut lön i tid kan denne drabbas av flertalet sanktioner. Om din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal kan arbetsgivaren genom sitt dröjsmål med utbetalningen bryta mot kollektivavtalet och kan då åläggas att utbetala allmänt skadestånd enligt 54-55 §§ i lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL). Facket kan vidare vidta stridsåtgärder m.m. Vad gäller frågan om du kan ”sluta på stående fot” är svaret ja. När lönen inte utbetalas i tid kan en arbetstagare innehålla sin egen prestation. Arbetstagaren behöver inte vidta någon uppsägningstid eller liknande. En arbetsgivare behöver vidare inte dröja med löneutbetalningen särskilt lönge för att man skall kunna anse att arbetstagaren ”grovt åsidosatt sina åligganden”, vilket medför att arbetstagaren kan frånträda anställningen enligt 4 § st. 3 i lag om anställningsskydd (LAS). Vidare har en arbetstagare rätt till dröjsmålsränta enligt 3 och 6 §§ räntelagen (RL) för den tid vilken dröjsmålet föreligger. Hoppas du är nöjd med svaret. De lagar vilka jag hänvisat till finner du här: MBL: https://lagen.nu/1976:580 LAS: https://lagen.nu/1982:80 RL: https://lagen.nu/1975:635 Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare