FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/05/2012

Uppsägningstid vid tidsbestämd anställning och planering av semester.

Hej, Jag har skrivit på en tidsbegränsad anställning på 4 månader. I denna var ingen uppsägningstid definierad. Kan jag sluta på direkten om jag väljer att säga upp mig, eller är det uppsägningstid? Hur länge? Senare får jag veta att jag inte får ta semester/ledigt under denna tid. Kan han göra det?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. När de gäller tidsbegränsade anställningar brukar dessa ses som ett avtal där arbetstagaren förbinder sig att arbeta under hela den avtalade tidsperioden. Arbetsgivaren å sin sida förbinder sig att inte avbryta anställningen tidigare än anställningens avtalade slutdatum. Detta innebär att denna anställningsform sällan anses uppsägningsbar. I vissa fall kan arbetsgivaren även i dessa situationer välja att avtala om 1 månads ömsesidig uppsägningstid. Vid avtalad uppsägningstid är detta den lagstadgade minimitiden. Detta anges i 11 § Lag (1882:80) om anställningsskydd (LAS), (se https://lagen.nu/1982:80) I 38 § LAS finns ett ömsesidigt ansvar för både arbetstagare och arbetsgivare att respektera den minimitid som stadgats om uppsägningstid. Skulle du välja att direkt avsluta din tjänst så som du nämner i din fråga finns risk att arbetsgivaren kommer hålla dig ansvarig för kontraktsbrott med med eventuellt för skadestånd som följd. Inledningsvis kan sägas att en arbetsgivare inte kan återkalla en redan avtalad semester. Det är arbetsgivaren som enligt 11 § Semesterlag (1977:480), (se https://lagen.nu/1977:480#P11S1) får bestämma hur semester och ledighet ska förläggas. Detta innebär att även om det finns intjänade semesterdagar är det inte alltid möjligt att använda dessa utan att arbetstagaren har presenterat ett förslag på ledighet och diskuterat detta med arbetsgivaren. Detsamma gäller enstaka dagar med ledighet. Som regel behöver arbetsgivaren även godkänna en förfrågan om ledighet. Det är därför möjligt för din arbetsgivare att neka dig ledighet under tiden för din anställning. Blir du nekad till ledighet och semester har du enligt 28 och 30 §§ SemL rätt till semesterersättning. Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare