FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/05/2012

Kostnader för arvsskifte.

Hej. Jag och mina syskon har fått ärva en äldre släkting som inte hade egna barn. Bodelningen är nu gjord men ett av syskonen vill inte godkänna boutredningsmannens kostnader och godkänner därför inte arvskiftet. Hur går man vidare i ett sådant fall? Kan denna dödsbodelägare stoppa arvskiftet hur länge som helst?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det finns ingen uttalad preskriptionstid för ett dödsbo och såvida boet inte upplöses kommer detta fortsätta att finnas. I 23 kap. 5 § 1 st. 2a meningen Ärvdabalken (ÄB), (se https://lagen.nu/1958:637#K23P5S1) finns angivet att bodelägarna tillsammans ska betala de kostnader som kommer ur arvsskiftet. Den juridiska termen för detta är ”solidariskt betalningsansvar”. Paragrafen i ÄB hänvisar till 17 kap. 7 § 2 st. Äktenskapsbalken (ÄktB), (se https://lagen.nu/1987:230#K17P7S1). Paragrafen i ÄktB hanterar även problematik kring arv. En möjlig lösning skulle då kunna vara att de bodelägare som godkänt arvsskiftet betalar bodelningsmannens kostnader. Med stöd i solidariskt betalningsansvar skulle det sedan finnas en möjlighet för er att utkräva betalning av den sista dödsbodelägaren. Det bästa tillvägagångssättet för att få tillstånd en betalning borde vara att ta hjälp av Kronofogdemyndigheten. Mitt råd till dig är att kontakta KFM för att få ytterligare information om möjligheterna att få betalt av det sista syskonet i efterhand. Vid intresse finns information på KFM:s hemsida: http://www.kronofogden.se/Ansokaomverkstallighet.html Med Vänlig Hälsning
Hannah JakobssonRådgivare