FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/05/2012

Arvsskifte

Hej, har en fråga ang. arvsskifte. Ett gift par, varav mannen avlider först och frun ärver honom. Sedan avlider hon, de har 3 gemensamma barn, hon 1 sedan tidigare. Kvinnan har testamerat sin andel till sina 4 barnbarn. Som jag förstår det har de 3 gemensamma barnen rätt att få hälften av kvinnans arv först, pga deras pappas del. Sedan har de även rätt att få sin laglott av den andra halvan (även fjärde barnet), och de 4 barnbarnen får dela på den andra halvan, dvs hälften av hälften. Måste någon handling upprättas för att de ska kräva sin laglott eller räcker det att de är överens och fördelningen är gjord på arvskifteshandlingen som alla godkänt?

Lawline svarar

Hej. När arvet ska beräknas så har barnen som är deras gemensamma rätt att få den del som kommer från fadern, dvs. oftast hälften. Sedan kan modern testamentera bort hälften av sin kvarlåtenskap till vem hon vill. Den andra hälften ska tillfalla hennes barn, alltså alla fyra. Ingen handling måste upprättas för att få sin laglott, det heter i Ärvdabalken 7 kapitlet 3 § att man påkallar jämkning i testamentet, det innebär att man helt enkelt säger att man vill få ut sin laglott. Är alla nöjda med den fördelning som gjorts är det inga problem. Vill du läsa mer så hittar du bestämmelserna i Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637)
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare