FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/05/2012

Fingerad arbetsbrist

Jag har en vän som arbetar på en golfbana men blivit tvungen att operera en höft. Han har för avsikt att återkomma i ordinarie arbete efter rehabiliteringen.arbetsdgivaren har sagt upp honom p.g.a. arbetsbrist. Ren lögn då han jobbar på en golfsäsong och det är högsäsong. Vilker råd ger ni arbetaren i fråga. Hoppas att nim kan ge ett råd som jag kan vidarebefordra Hälsningar Rolf Gustafsson

Lawline svarar

Det finns två skäl som kan ligga till grund för uppsägning – arbetsbrist eller personliga skäl. Vid prövningen av om uppsägningen är tillåten utgå från den verkliga grunden för uppsägning. Detta innebär att om någon blivit uppsagd med hänvisning till arbetsbrist men den verkliga grunden för uppsägning är personliga skäl, ska en prövning om arbetsgivaren haft saklig grund för uppsägning utifrån personliga skäl ske. Denna situation, då arbetsgivaren säger upp en arbetstagare och påstår att det beror på arbetsbrist när det i själva verket är pga personliga skäl, kallas fingerad arbetsbrist. Vid bedömningen av om fingerad arbetsbrist föreligger tittar man b.la. på om det skett förändringar i verksamheten på sistone. Om så skett talar det för att uppsägningen faktiskt beror på arbetsbrist och det därför inte är fråga om fingerad arbetsbrist. Det är viktigt att notera att även om det kan finnas personliga skäl bakom uppsägningen, som att personen i fråga inte presterar väl, anses uppsägningen ha skett pga arbetsbrist om det faktiskt skett verksamhetsförändringar. Har det däremot inte skett några verksamhetsförändringar och arbetsgivarens ord står mot arbetstagaren, brukar tolkning ske till fördel för arbetstagaren. Fingerad arbetsbrist anses då föreligga om arbetstagaren kan visa på att det i själva verket är något personligt förhållande som ligger till grund för uppsägningen. Om vi applicerar ovan beskriva regler på din väns situation gäller följande. Är det så att din väns arbetsgivare har gjort omstruktureringar i verksamheten på sistone får din vän troligtvis anses uppsagd pga arbetsbrist. Det föreligger ingen fingerad arbetsbrist om hans arbetsgivare faktiskt kan visa på att det skett förändringar i verksamheten, detta trots att din väns arbetsförmåga varit nedsatt. Om uppsägning skett pga arbetsbrist måste dock arbetsgivaren ha följt de speciella turordningsregler som gäller vid uppsägning pga arbetsbrist. I korthet innebär de att arbetsgivaren inte har rätt att säga upp vem som helst vid arbetsbrist utan måste säga upp den som sist blivit anställd inom den turordningskrets som berörs av uppsägningen. Har din vän arbetat längre än någon annan på arbetsplatsen inom den aktuella turordningskretsen, är uppsägningen inte godtagbar. Om det däremot inte har skett någon förändringar i verksamheten kan din vän påstå att det är fråga om fingerad arbetsbrist. En prövning mot den faktiska grunden, dvs personliga skäl, måste då ske och arbetsgivaren måste ha saklig grund för uppsägningen. Flera faktorer ska bedömas vid saklig grund-prövningen, b.la. om skälen som ligger till grund för uppsägningen är acceptabla och reella. I de allra flesta fall beror uppsägning pga personliga skäl på bristande arbetsförmåga eller arbetstagarens beteende. Det ligger närmast till hands att bedöma att uppsägningen av din vän som uppsägning pga bristande arbetsförmåga. Som regel gäller att en arbetsgivare inte kan säga upp någon pga att denne är sjuk, utan arbetsgivaren har en skyldighet att anpassa dennes uppgifter efter vad han klarar av. Uppsägning kan ske först då det står klart att arbetstagaren inte kan utföra något arbete av betydelse för arbetsgivaren. Med hänsyn till att din vän hade för avsikt att återgå till ordinarie arbete finns det inget som tyder på att hans arbetsförmåga skulle vara stadigvarande nedsatt så att han fortsättningsvis inte skulle kunna utföra något arbete för sin arbetsgivaren. Därmed anser jag att arbetsgivaren inte haft saklig grund för uppsägningen. Sammansfattningsvis är utsikterna för din vän att få rätt mot sin arbetsgivare beroende av om det anses vara ett fall av fingerad arbetsbrist eller inte. Jag skulle rekommendera honom att kontakta sin fackorganisation och låta dem hjälpa honom att gå vidare med detta. Lycka till!
Louise BjartellRådgivare