Tillstånd för offentlig tillställning

Hejsan! Har de 2 senaste somrarna anordnat en Ölkubbs turnering på studentveckan i min hemstad. Började på min egen student, då vi i stort sett spelar Kubb fast med alkohol. Var egentligen för mig och mina klasskompisar, men massa fler kom. Året efter var vi ett gäng, men det kom över 100 andra. Så nu har jag fått efterfrågan att anordna det igen, men vill gärna göra det på lagligt sätt. Så man kanske kan fixa musik och göra lite reklam för det. Har förstått att det behövs tillstånd, men kanske blir svårt när det är ett "sportevenemang" med alkohol. Tacksam för all hjälp. mvh Viktor

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt 2 kap. 3 § i ordningslagen krävs det under vissa omständigheter tillstånd från polismyndigheten för att anordna offentliga tillställningar. Avgörande för om tillstånd krävs är bland annat var tillställningen äger rum och om allmänheten har tillträde till den. Tyvärr har jag svårt att göra en bedömning då jag inte vet tillräckligt mycket om tillställningen. Mitt tips till dig är att ringa till service/tillståndsenheten vid polismyndigheten i det län du bor och fråga om du behöver söka tillstånd. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare