Äktenskapsförord

Vi skall skriva ett äktenskapsförord med innebörden att (1) tillgångar på respektive parts bankkonton, VP-konton, etc i eget namn är makes/makas enskilda egendom. Vad måste vi skriva då? Skulle följande text räcka eller måste man särskilt skriva att bank-konton etc. skall vara enskilt. Vår tänkta text: "All egendom som någon av oss äger eller kan komma att förvärva under äktenskapet genom arv, gåva, testamente, eget arbete, ska vara makes enskilda egendom". (2) Om någon av oss tar ut pengar från t ex eget bank-konto för att förvärva något som ska vara enskild egendom, hur ska man göra för att kunna bevisa att detta är enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 2 § anges de sätt enligt vilka giftorättsgods kan göras till enskild egendom. I första punkten anges att så kan ske genom äktenskapsförord. Formkrav för äktenskapsförord hittar man i ÄktB 7 kap. 3 §. Där anges att det ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. Det ska också registreras hos Skatteverket. Alltså kan ni skriva precis som ni gjort ovan, och försöka att vara så tydliga som möjligt. I ÄktB 7 kap. 2 § punkt 6 anges att det som trätt i ställe för den egendom som gjorts enskild genom äktenskapsförordet, också är enskild såvida ni inte skriver något annat i äktenskapsförordet. Köper en make alltså till exempel en bil för pengar som gjorts till enskild egendom med hjälp av ett äktenskapsförord, har bilen trätt i ställe för pengarna, och är därför enskild egendom. Länk till äktenskapsbalken:https://lagen.nu/1987:230 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare