FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/05/2012

Muntligt avtal om provanställning

Hej! Två dagar innan jag ska börja arbeta meddelar min blivande arbetsgivare att denne vill drar sig ur att anställa mig. Arbetsgivaren har hittat någon annan. Vi har dock ett muntligt avtal där vi kommit överens om lön, arbetsuppgifter tjänstgörning, med mera. Att skriftligt anställningsavtal saknas beror på att arbetsgivaren hade lovat att ordna det. Eftersom det i mitt fall handlade om ett nystartsjobb, så finns det dokumentation som kan styrka att arbetsgivaren haft som avsikt att anställa mig. Dessutom finns det vittnen som kan styrka uppgifterna, ifall denna uppgift är relevant för fallet. Förutom konsekvenserna på ett personligt plan har arbetsgivarens beslut ekonomiska följder för egen del. Jag är arbetssökande och har lagt ner tid, pengar och engagemang på denna rekrytering. Dessutom blir jag utan den inkomst som denna anställning (tillsvidare-, provanställning, och med stigande tjänstgörningsgrad) skulle innebära. Min fråga till er är: Vad kan jag göra? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Ett anställningsavtal kan ingås såväl skriftligt som muntligt, det uppställs inga särskilda formkrav. Det betyder att om du har tackat ja till ett erbjudande om arbete under viss period har du ingått ett muntligt avtal med din arbetsgivare. Att muntliga avtal är bindande följer av avtalslagen, där det särskilt anges att ett muntligt anbud omedelbart måste antas för att inte förfalla, se 3 § andra stycket, https://lagen.nu/1915:218#P3S1. Då det gällde en provanställning gäller att både arbetsgivaren och arbetstagaren har rätt att säga upp avtalet när som helst utan att det krävs någon särskild anledning för detta om inte annat har avtalats. Se 6 § lagen om anställningsskydd (LAS) (https://lagen.nu/1982:80#R2) Vänligen
Angelica HageRådgivare