FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/05/2012

Bodelning - sambo

Hej! Jag fkyttade ut från den lägenhet som mitt ex sambo och jag hade bott i tillsammans sedan 2005.Detta hände för 2 månader sedan och han tog över kontraktet. Kan jag begära en bodelning över lägenheten eftersom det är inom ramen av tre månader. Enligt sambolagen 2003 paragraf 22. Eller kan jag inte lämna in om en bodelning av hyresrättten nu. mvh Lena

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Precis som du säger regleras bodelning i samboförhållanden av Sambolagen (SamboL). Enligt 8 § SamboL ska bodelning ske med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde om en av sambo-parterna begär det. Den andra sambon är skyldig att medverka till bodelning. Begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter avslutat samboförhållande. Om man inte kan enas om en bodelning ska rätten på ansökan av sambo förordna om en bodelningsförrättare enligt 26 § SamboL. 22 § SamboL stadgar om i vilka tillfällen övertagande av bostad är aktuella. Då du har lämnat bostaden ska anspråk på övertagande av bostaden framställas senast 3 månader efter det att du lämnat bostaden. Då det bara har gått 2 månader sedan du flyttade ut har du alltså fortfarande möjlighet att lämna ett sådant anspråk. Länk till sambolagen: https://lagen.nu/2003:376 Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare