FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/05/2012

Behörighet för god man

Hej Jag har en fundering om min mamma och pappa har en stuga som dom sagt till mig att jag ska få ärva men det finns inte på papper, och nu har min pappa dött och min mamma har en godman. Han säger att vi måste sälja stugan. Att han betämmer det, att vi inte kan säga något om det. Stämmer detta? Vi vill ju behålla stugan inom släkten. Måste jag då köpa stugan av min mamma? Tack på förhand

Lawline svarar

Eftersom ett testamente kräver skriftlig form så har du ingen rätt till fastigheten förrän du ska ärva din moder, detta står i Ärvdabalkens 10 kapitel 1 §. Angående den gode mannen finns en huvudregel som säger att alla rätthandlingar, alltså exempelvis försäljning av en stuga, ska ske med huvudmannens, din moders, samtycke. Den gode mannen kan då inte sälja stugan om hon inte går med på det. Om hon däremot på grund av sitt tillstånd inte kan ge uttryck är saken annorlunda, då kan han/hon göra lite mer. Allt detta står i föräldrabalkens 11 kapitel 4 §, mer utförlig förklaring finns att hitta i förarbetena, prop. 1987/88:124 s 140, som finns att hitta på riksdagens hemsida (www.riksdagen.se). Skulle den gode mannen trots det sälja stugan så är den försäljningen inte giltig, Föräldrabalken 11 kap. 4 §.
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare