FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2012

Avkastning på enskild egendom

Fråga ang avkastning på enskild egendom vid bodelning. Jag har fått en näringsfastighet i gåva av min mor för många år sedan. I gåvobrevet anges att fastigheten samt avkastningen från densamma ska förbli enskild egendom när jag gifter mig och inte ingå som giftorättgods. Jag har under många år fått ut överskott (avkastning) från fastigheten som jag låtit gå in bland mina övriga medel och som sedan hamnat på bank, aktier, fondsparande, pensionsförsäkring etc. När jag nu står inför en bodelning undrar jag om jag kan summera ihop den avkastning jag fått från min enskilda näringsfastighet och hävda att motsvarande belopp i mitt privata sparande är min enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Som huvudregel gäller att avkastning på enskild egendom är giftorättsgods. Då det nu står i gåvobrevet att även avkastningen ska vara enskild egendom gäller dock detta, se 7 kap 2 § 2 stycket äktenskapsbalken. Därför ska denna avkastning inte ingå i bodelning. En annan sak är att visa att beloppen hänför sig till just denna avkastning. Lycka till! Länk till äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare