FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2012

Äktenskapsförord och testamente för att reglera egendom

Jag och min man har vardera tre särkullebarn. Min man är VD i ett företag och ska nu köpa aktier i bolaget. Vi lånar upp 1,2 milj på vårt hus, som jag står som ägare på men vi kommer båda att ståpå lån. Aktieköpet skrivs som enskild egendom. Kan vi i ett äktenskapsförord skriva att hälften av fulla värdet på aktierna tillfaller mig vid separation/dödsfall? Kan hans barn göra anspråk på detta även om vi skriver äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ett äktenskapsförord har bara betydelse med avseende på vilken egendom som ska ingå i en framtida bodelning makarna emellan. Om aktierna vid en eventuell skilsmässa utgör din makes enskilda egendom kommer dessa inte att ingå i bodelningen mellan er. Aktiernas fulla värde kommer då att tillfalla din make, utan att du får del av värdet av dessa. Vad som ska ske med aktierna och vem dessa ska tillfalla vid ett dödsfall kan regleras genom testamente. Det är möjligt för din man att testamentera de ifrågavarande aktierna till dig. Hans barn kan enbart göra anspråk på dessa om testamentet skulle inkräkta på deras laglott, vilken är halva arvslotten, se 7 kap. 1 § ärvdabalken. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare