Hyresgästens uppsägning av hyresavtal

Hej. Detta står i mitt hyresavtal: Hyres avtalet löper från och med tillträdelsedagen, till och med 2009-12-01. Om detta avtal inte är uppsagt senast sex månader före hyrestidens utgång, är avtalet förlängt med ett år. Hur lång uppsägningstid har jag om jag säger upp det 2011-12-31, och gäller avtalet fortfarande även om tiden gått ut? Mvh

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Du har ett hyresavtal som löper på bestämd tid. Ett hyresavtal som löper på bestämd tid upphör vanligtvis att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats, se 12 kap. 3 § andra stycket jordabalken (JB). I ditt fall finns andra bestämmelser i hyresavtalet, och således gäller dessa. Ditt hyresavtal stadgar, enligt det avtalsvillkor du bifogat i din fråga, en uppsägningstid, från hyresvärdens sida, om sex månader. Den verkan som en utebliven eller försenad uppsägning får är, fortfarande enligt villkoren i ditt hyresavtal, att hyresavtalet fortsätter att löpa under ett år. För att besvara en av dina frågor så gäller avtalet fortfarande, om din hyresvärd inte har sagt upp dig senast sex månader innan hyrestidens utgång. Hur det ligger till med detta vet jag inte. Tolkningsvis tycks jag mig ur din fråga kunna utläsa att någon sådan uppsägning inte har skett. Avtalet gäller då fortfarande. Vad gäller längden av din uppsägningstid gäller följande. Av 12 kap. 5 § första stycket JB följer att om ett hyresavtal avser en bostadslägenhet får hyresgästen alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast tre månader från uppsägningen. Denna rätt till uppsägning gäller avflyttning och bostadshyresgästen har rätt att nyttja denna rätt oavsett avtalad hyres- och uppsägningstid. Jag utgår från att det i ditt fall handlar om hyra avseende en bostadslägenhet. Du har då en uppsägningstid på tre månader. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. Annars är du välkommen att ställa ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare